Вісник Маріупольського державного університету – Сер. : Історія. Політологія. – 2020. – Вип. 28-29. – С. 1-289.
Лаврут Ольга Олександрівна кандидат історичних наук, доцент кафедри суспільно-гуманітарної освіти
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
[email protected]
Участь педагогів шкіл УРСР у громадському житті 1985 – 1991 роках: мовою періодики
Анотація
Стаття присвячена вивченню питання громадської активності педагогів загальноосвітніх шкіл Української РСР періоду «перебудови». Автор довела, що процеси суспільно-політичного життя вплинуло на погляди та позицію учительства. Воно протягом довгого періоду не мало можливості вільно висловлювати власні думки та переконання, прагнення. Разом із іншими верствами населення педагоги брали участь у мітингах, демонстраціях, виступаючи із лозунгами культурного, економічного і пізніше – політичного спрямування. На сторінках періодичних видань йшлося жваве обговорення актуальних питань життя суспільства, але ставлення до них були неоднозначними: побоювання або зашореність залишалися. Учительство долучилося до різних організацій, діяльність яких була спрямована на задоволення не лише їх професійних запитів та потреб. Поступово інтелігенція виходила на новий рівень власної діяльності.
Ключові слова: Українська РСР, учительство, ситуація, політика, освіта, школа, культура, «перебудова», організації, вимоги, періодичні видання, Ukrainian SSR, teaching, situation, politics, education, school, culture, "perestroika", organizations, requirements, periodicals
Бібліографічний список
Бідний не може бути вільним, 1991. Радянська Волинь, 21 вересня, c.1–2.
Білик, І., Камінський, Є., Поляков, І., Сургай, Г., Трубайчук, А. та Шевченко, Ф., 1990. Звернення до вчителів історії, викладачів-істориків вузів, працівників краєзнавчих музеїв, науковців, аматорів-дослідників та збирачів історичних пам’яток, до всіх шанувальників історії рідного краю. Радянська освіта, 20, c.1.
Болгаріна, В., 1990. На зустріч новому навчальному. Радянська освіта, 11 серпня, c.1–3.
Відкритий лист народним депутатам, 1990. Радянська освіта, 78, c.1.
Ганцяк, Д., 1990. Що краще: диплом чи швабра? Радянська освіта, 97, c.1.
Гончаренко, Г., 1990. «Ми не прохачі» - заявили у неділю учаснику мітингу вчителів Києва. Радянська освіта, 81, c.1–2.
Гочаренко, В., 1990. Ще один шанс дали органам влади київські учителі. Радянська освіта, 97, c.1.
Демченко, О., 1991. Що дасть інтелігенція творенню нової України? Самостійна Україна. Видання Української республіканської партії, 14, c.4.
Жалюк, О.П., 2015. Поняття "українське національно-культурне відродження" та його зв'язок з діяльністю клубних закладів. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, c.64–68.
Жилюк, М., 1990. Використання фонду освіти. Радянська освіта, 82, c.1.
Звернення громадських організацій, 1990. Радянська освіта, 99, c.1.
Звернення до педагогічної громадськості України, 1990. Радянська освіта, 100, c.1–2.
Зязюн, І.А., 1990. У мені кожен вчитель побачить свого захисника. Радянська освіта, 70, c.1–2.
І сказав Гуренко…, 1991. Самостійна Україна. Видання Української республіканської партії, 8, c.4.
Ігнатенко, П., 1985. Вимогливо і принципово. Радянська освіта, 53, c.1.
Кількома рядками, 1991. Самостійна Україна. Видання Української республіканської партії, 1, c.1.
Кузьменко, Ю.В., 2015. Кадрова політика В. Щербицького в УРСР періоду перебудови. Гілея: науковий вісник, 95, с.100 – 104.
Лиса, Є., 1990. Деполітизація школи. Радянська освіта, 82, c.1.
Лосєв, І., 2015. Завдання інтелігенції – підтримувати в народі дух свободи, а не капітуляції. Радіо Свобода, [онлайн] 10 квітня. Доступно: <https://www.radiosvoboda.org/a/26941273.html> (дата звернення 16 вересня 2020).
Мітинг незалежності і свободи, 1991. Самостійна Україна. Видання Української республіканської партії, 2, c.1.
Моя пропозиція. Гімн України: яким йому бути?, 1990. Радянська освіта, 82, c.4.
Овчар, І.В., 2008. Політичні трансформації у Радянському Союзі в період перебудови (1985–1991 рр. ). Кандидат політичних наук. Дисертація. Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. Київ.
Овчар, І.В., 2011. Політичні трансформації у Радянському Союзі в період перебудови (1985–1991 рр.) . Київ: Інтерсервіс.
Перший з’їзд галузевої профспілки, 1990. Радянська освіта, 74, c.1–2.
Повідаш, І., 1991. Інтелігентність думки є ніщо, якщо серце не відчуває кому воно віддане. Нотатки з форуму інтелігенції Буковини. Радянські Карпати, 95, c.3–4.
Проєкт «Статуту Українського фонду освіти», 1990. Радянська освіта, 73, c.1–2.
ЦК Компартії України, 1990. Тези про ставлення до деполітизації народної освіти та роботу партійних організацій навчальних закладів в умовах багатопартійності. Радянська освіта, 103, c.1–2.
Шановська, О.А., 2008. Роль творчих спілок у процесах культурно-національного відродження в Україні доби перебудови. Інтелігенція і влада. Серія: Історія, 11, c.214–224.
Шевченко, В.Г., 1990. На зустріч новому навчальному. До національного відродження – через школу. Радянська освіта, 61. c.1.
Янов, С., 1990. А ціни вже кусаються. Радянська освіта, 74, c.1–2.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Лаврут О. О. Участь педагогів шкіл УРСР у громадському житті 1985 – 1991 роках: мовою періодики / О. О. Лаврут // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Історія. Політологія. – 2020. – Вип. 28-29. – С. 70-81.
Harvard Referencing Style
Lavrut, O., 2020. Uchast pedahohiv shkil URSR u hromadskomu zhytti 1985 – 1991 rokakh: movoiu periodyky [Participation of teachers of schools of the USSR in public life 1985 – 1991 years: in the language of periodics]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu, Serìâ: Ìstorìâ. Polìtologìââ, 28-29, p. 70-81.